Vi er stole av å gratulere vår kollega Frank med 35 år i SAR.
Les om hans tid i SAR og hvordan utviklingen har vært gjennom de siste 35 årene.
Når startet du din yrkeskarriere i SAR?
Jeg begynte 1. juni i 1986 i det som den gang het Septik Tank & CO. Jeg var da 29 år gammel og hadde i tiden før det vært innom mange forskjellige yrker i kortere eller lengre perioder. Kan nevne at jeg har vært baker-lærling på tankbåt, isolatør, sveiser og sjåfør i dagligvarebransjen.
Hva var grunnen til at du valgte å søke deg jobb i SAR?
Jeg har alltid likt å kjøre bil og ville søke nye utfordringer som sjåfør i en ny bransje. Selvfølgelig så var også bedre lønnsbetingelser en vesentlig faktor for jobbskifte.
Kan du gi en kort beskrivelse av arbeidsdagen din de første åra i selskapet?
Det var «tut og kjør» fra kl. 07.30, og arbeidsdagene varte sjeldent bare til kl. 15.30. Jeg kjørte septiktankbil og oppdragene bestod av tømming av septik, blåsing av tette rør, tømming av sandfangkummer og fettutskillere hos cafeer, restauranter og andre bedrifter i området Stavanger og omegn. Det var ingen strenge regler for hvor mange timer man kunne arbeide, og det var rett som det var at jeg arbeidet 24-36 timer i strekk for å komme i mål med arbeidet som skulle utføres.
Det var egentlig ikke noe stort fokus på miljø den gang, så arbeidet var egentlig mer å utføre en «prosedyre» basert på statlige krav og retningslinjer uten så mye tanker om viktigheten av å «spare miljøet».
På begynnelsen av 1990 tallet ble de to selskapene Septik Tank & Co og Spesialavfall Rogaland; begge eid av Tananger mannen Peder Jåsund, slått sammen til ett og fortsatte under navnet Spesialavfall Rogaland. Det var først på denne tiden at det ble mer og mer fokus på miljøet og det å håndtere farlig avfall på en trygg og miljøvennlig måte.
Til sammenligning hvordan er arbeidsdagen i dag?
Etter 12 år som sjåfør var det tid for nye utfordringer og jeg gikk over i stilling som transportkoordinator i samme selskap som på den tiden hadde fått navnet SAR. Jeg ble værende i denne stillingen i 2 år da ett nytt tilbud om å være kundesenter medarbeider dukket opp. Jeg takket ja, og dette ble på mange måter en ny og annerledes arbeidshverdag i SAR. Jeg tilpasset meg raskt den nye situasjonen som jeg trives svært godt med den dag i dag.
Overgangen til det «grønne skiftet» har ført til store endringer i arbeidet siden jeg begynte som sjåfør både på godt og vondt. Det er mye papirer og dokumentasjon som preger arbeidshverdagen og det er stadig noe nytt å sette seg inn i. I tillegg er det høy fokus på effektivitet, å være løsningsorientert og å gjøre riktige prioriteringer av oppgavene, - alltid med kundens behov og tidsfrister i fokus.
Hva liker du best med jobben din?
Allsidigheten, ingen dager er like – det skjer alltid noe og dagene flyr avsted. Så er det utrolig meningsfullt med tanke på ansvaret vi har for å ta vare på miljøet rundt oss i vår egen tid - og ikke minst for våre fremtidige generasjoner.
Etter mage år i kundesenteret er det mange kunder som spør etter nettopp deg. Hva tror du det skyldes?
Jeg mener å ha stort fokus på å yte god service og dermed tror jeg at kundene også blir positive i møtet med meg. Kanskje noe med personligheten min? I tillegg så har min lange fartstid gitt meg mye erfaring og kompetanse innenfor de områdene jeg jobber med. Det gjør at jeg ofte kan hjelpe kundene på direkten, noe de setter de stor pris på.
Hva skal til for å gjøre Frank oppgitt og sinna?
Det må være når oppgaver jeg har ansvar for ikke blir fulgt opp slik de burde og jeg føler at min gode relasjon blir noe «svekket» på grunn av det. Jeg liker ikke slarv og mener vi må være fleksible i møte med kundene så langt det lar seg gjøre.
Har du gjort noen feil/»brølere» som du husker ekstra godt som du helst skulle hatt ugjort?
Da jeg jobbet i Septik Tank & Co hadde vi et oppdrag der vi skulle tømme en septikbil på Sele som var blitt stående alt for lenge ute i minus 19 kuldegrader i Musegaten i Stavanger. Det var problematisk å få septiken inn i tanken på Sele. Det gikk selvfølgelig galt, noe skjedde og det endte med at jeg fikk masse septik over meg! En kollega kom meg til unnsetning og fikk meg inn på en stasjon i nærheten der jeg fikk vasket meg og på med rene klær. Det var en svært ubehagelig og uforglemmelig opplevelse… uff uff.
Hva er du mest stolt av i tilknytning til arbeidet du har utført i SAR?
Jeg har vært på jobb! Har lite fravær og har fått levert på de oppgavene jeg er satt til å utføre. Jeg mener å ha stått på etter beste evne og har alltid hatt til hensikt å sette kundene i sentrum.
Hvilke egenskaper verdsetter du størst hos en god kollega?
Det må være positivitet! Mye godt samarbeid kan etableres og gode relasjoner kan utvikle seg dersom man er positiv i møtet med hverandre.
Hva er de viktigste grunnene til at du har vært så trofast i SAR i alle disse årene?
Det er de gode kollegaene som har bidratt til et godt og trivelig miljø, og ikke minst arbeidets innhold og positive formål.
Hvem er Frank i privatlivet?
Jeg er nok en «familiemann» som liker å være hjemme og tilbringe tid med venner og familie. Trives med å være aktiv i form av å gå turer i nærmiljøet og svømme i Gamlingen. Ellers så tilbringes mye tid og helger til camping/hytteliv i Lyngdal.
Har du noen planer for fremtiden som du kan dele?
Jeg håper at Covid Pandemien igjen kan føre til mer sosialt samvær og opplevelsesaktiviteter. Ellers så går dagene sin vante gang med jobb og arbeidsliv. Når jeg er klar for å bli pensjonist så håper jeg å kunne fortsette å dyrke mine interesser og å kunne tilbringe deler av vinteren i min kones hjemland – Thailand. Gleder meg til gode stunder sammen med de 8 barnebarna mine. Det blir kjekt å ha dem med på turer til Lyngdal.